Udfyld nemt vores formular
KONTROL AF VOGN FØR SALG
Denne Kontrol-guide er beregnet til Salg af Campingvogn til CampingKongen. Guiden kan naturligvis også bruges, hvis du står og overvejer at købe en brugt Campingvogn. Det primære formål er at sælgere af Campingvogn kan kontrollere tilstanden af deres brugte Campingvogn, så vi undgår at skulle prisjustere, ved fysisk fremmøde.
Her vil vi hovedsageligt fokusere på at fugtteste Campingvogn samt kontrollere før større skader,, da det er her ældre/brugte Campingvogne ofte har problemer og reparationsomkostninger kan være/blive meget høje.
Det er vigtigt at kontrollere vognen for buler, ridser, skader osv. De fleste vogne er opbygget med udvendige aluminiumsplader eller fiber, som er meget modtagelige overfor buler/ridser. Et sted der ofte forekommer buler, er vognens Teltside (hvor Forteltet monteres), dette kan være fra tidligere opstillet møblement, som har slået imod siden, til trafik eller haglskader. Har vognen fx. trukket hen langs en gren eller andet, kan de sagtens have meter-lange buler/ridser, der kan kræve udbedring. Alternativt hvis bulen har lavet hul i yderpladen.
Kontroller også alle ruder/vinduer for revner/flænger. Vinduer kan være MEGET dyre og en stor forrude kan fx. koste op til 15.000DKK eksklusiv montering.
Hos CampingKongen er vi dog klar over ældre vogne kan have brugsspor og vi forventer aldrig en vogn står som fabriksny. Omfanget af skader vurderes derfor individuelt efter model/årgang/alder/pris og generel stand, samt hvad vi mener har betydning for den næste ejer.
Her er et par eksempler på udvendige skader:
Her er bulen gået igennem yderpladen og reparation er nødvendig.
Kosmetisk revne i bagkofanger.
Det næste punkt udvendigt, er allerede at begynde fugtkontrol.
Dette kan du gøre udefra ved at åbne ALLE serviceluger, toiletluger, vandtanke osv. Og kontrollere for fugt. Luger bliver rigtigt ofte utætte pga. slid og vi finder fugt i rigtigt mange af dem. Har du vand/fugt i en luge, er det kun et spørgsmål om tid, før det breder sig til væggen og gulvet/bunden.
Se efter afmærkninger, specielt i bunden indvendigt i lugen. Prøv også at trykke (hårdt) på træet med fingrene, så vil du ofte kunne mærke om det er blødt eller hårdt. Nogen luger har laminat på, som kan gøre fugt plamager sværere at se, her kan du dog igen prøve at trykke, men også se om laminaten er begyndt at krølle.
Ser du spor efter fugt, er det absolut vigtigt du mærker om bunden under lugen er våd/rådden samt indvendigt på væggen. Det kan du afprøve igen, ved at trykke op under vognen samt kigge fysisk. Du skal også kontrollere indefra, da der kan være gået råd i vægge/gulv.
Her er et eksempel hvor en utæt luge har resulteret i et råddent gulv. Her kunne man dog først se det da gulvet blev afmonteret.
Her er et andet eksempel på hvor slemt det kan blive. Se bag varmeslangerne hvordan fugten er begyndt at sprede sig. I dette tilfælde var det løbet flere meter ned langs vognen.
Det næste sted du skal kontrollere udvendigt er i Gaskassen. Åbn klappen og stik hovedet ind. Kig rundt (samt op og ud ) og se der ikke skulle være fugt. Ofte er gaskasserne primært i plastik og det kan derfor være svært at se udover hvis der decideret løber vand. Men kontroller bund og sider såfremt dette er i træ, og kig op og se bunden af den indvendige vindueskarm.
HUSK at kigge indefra og ud – trækhåndtag på Campingvogne rystes ofte løse med tiden og der kan komme vand ind som siver ned i gaskassen og videre ind i vognen. Så vigtigt at komme helt ind og kigge, se fx. denne skade, du kun ville se hvis du havde hovedet helt inde og kiggede ud.
ALUPEST / ALURUST
Mens nogle vogne er opbygget i glasfiber, er langt de fleste opbygget i aluminiumsplader, og selvom mange tror Aluminium ikke kan ruste, er det ikke tilfældet. Ved langvarig kontakt med fugtighed/vand kan og vil det begynde at udvikle alupest som er aluminiumen som korrodere/nedbryder. Det er klart at hvis ydersiden af din vogn ikke er tæt, så vil du naturligvis få store problemer indenfor.
Så oplever du fugt indvendigt, er det ALTID vigtigt du kontrollere udvendigt for alupest. Omvendt, kan du opleve at se alupest udvendigt, men ikke kunne se det synligt indvendigt. Derfor skal du altid gå en nøjsom tur rundt om vognen udenfor og kontrollere, specielt langs alle former for samlinger. Samt åbne alle vinduer og kontrollere pladen helt ind til vindueslisten.
Alupest kan enten ses som: små huller i pladen, 1-10 mm og kan derfor nemt forveksles med skidt/snavs. Vær derfor altid grundig. Det kan også gøre lakken “melet” og hvis du kører en hånd henover vil du have hvid konsistens fra malingen på hånden. Det kan også vise sig som “bobler” i lakken, specielt på vogne med glatte flader.
Alupest ved vindue – husk at åbne vinduerne da glasset tit “rager” ud over selve vindueslisten:
Alupest i front:
Vi oplever rigtigt ofte, at folk har omfuget en utæthed og tror alt er godt, men har ikke set der er kommet alupest og vandindtrængning vil derfor stadig fortsætte, da yderpladen ikke er tæt længere.
Det er ofte en dyr og tidskrævende operation at skifte de udvendige plader. Da meget skal adskilles og for at få det pæneste resultat, skal man ofte skifte hele fladen, da det ellers hurtigt ligner en lappe-løsning. Dvs. man i visse tilfælde skal skifte en komplet side/front på vognen, hvilket kan løbe op i titusindvis af kroner. Det er derfor det er vigtigt med regelmæssig fugtkontrol, så man kan fange problemet inden det forværres.
BUND AF VOGN
Det næste vi kontrollere er bunden af vognen. Her bliver du nødt til at komme ned på jorden, medmindre du naturligvis har vognen på en Lift. Alternativt, kan du blot trykke hånden op under de 4 hjørner (da hjørnerne oftest er mest udsat) og mærke om træet er blødt/råddent. Her er et par eksempler.
Ser du tegn på fugt, er det naturligvis vigtigt du kontrollere samme sted indefra. Dvs. de indvendige hjørner.
DÆK
Det sidste – samt noget af det vigtigste – at kontrollere udenfor, er dækkene.
Mange negligere at skifte dæk på Campingvognen da de jo ofte ikke har kørt ret langt og der er masser af dækmønster på. Men dæk har en holdbarhed alt efter opbevaring og vil med tiden begynde at revne og mørne. Sådan et dæk siver luften ikke blot ud af stille og roligt, det sprænger og du kan komme i slinger med vognen under kørslen! Så absolut et vigtigt punkt at kontrollere.
Hvor gammelt dækket må/kan være, er ikke til at sige og er meget individuelt alt efter dæktype/mærke og opbevaring. Har vognen stået i en lade løftet op 90% af tiden, så holder de naturligvis længere, end en fastliggervogn hvor dækket har stået udsat for fugt i jorden, regn og sol hele året rundt.
Du kan kontrollere dækket for revner ved at kigge på selve siden af dækket, samt IMELLEM slidbanerne/dækmønsteret. Har dækket stået på jorden, så husk at kør vognen lidt frem så du også kan kontrollere fladen som har været i berøring med underlaget, da der ofte samles fugt/vand/kondens her.
INDVENDIGT
Nu går vi indenfor, først tager vi udgangspunkt i det kosmetiske. Kontroller at alle skabe/låger/skuffer osv. fungere og ikke er beskadiget. Kontroller bordplader for huller/mærker. Bordplader til Campingvogne er ret dyre, og meget skrøbelige.
Kontroller at alle vindueshængsler og åbne/lukkeanordninger fungere og ikke er knækkede. Afprøv insekt- og mørklægningsgardiner rundt i hele vognen (og loftet).
Kig generelt efter skader på skabe/inventar/gulv osv.
Er der strøm på vognen, så kontrollere udtag, lamper og andre elektroniske redskaber, samt at køleskabet kan starte. Er der tilsluttet gas, så kontroller både køleskab og gasblus.
FUGT INDVENDIGT I CAMPINGVOGNEN
Kontroller for fugt indvendigt. CampingKongen køber årligt flere hundrede Campingvogne og snakker vi +15 år gamle vogne, finder vi nok fugtskader i 9/10 vogne i det ene eller andet omfang, som kan være alt fra en serviceluge til komplette sider/tag/front.
Du skal i princippet kontrollere alle steder hvor der er samlinger til udvendigt. Dvs.
Tjek langs hele loftet, både i front, bag og begge sider, åben alle overskabe og kig.
Kontroller samme langs hele bunden. Åben alle skabe/skuffer og magasiner under sofaer/senge og kig. Husk også at kig ved hjulkasserne såfremt muligt.
Kontroller indvendigt ved alle service/toilet/vand-luger
Kontroller langs alle vinduer (også i loftet) – husk at trække gardiner til side
Kontroller langs/bunden af døren
Kontroller i skabe hvor der evt. er antenne udtræk/udluftningskanaler.
Kort sagt, alle steder hvor der ville kunne komme en utæthed.
Fugt kan vise sig på flere måder alt efter omfang, men også pga. hvilken inderside vognen har. I ældre Adria er det fx. meget sjældent der kommer synlige plamager pga. tykt tapet. Samme gælder vogne med linoleum/laminat-indlæg. Du skal derfor ikke kun kigge, men vigtigt at trykke med fingrene.
Du skal kigge efter: mørke plamager, små prikker i tapet, bølger/rynker i tapet.
Se evt. eksempler til sidst i guiden.
Træ kan dog også være vådt uden du kan hverken kan se eller mærke det, specielt hvis det er i startfasen af en utæthed. Det allerbedste er derfor at købe sig en fugtmåler, så du kan kontrollere helt præcist. Du behøver absolut ikke en professionel fugtmåler. En billig måler til 80-150 kr du kan købe i snart alle byggemarkeder er helt fin. Bemærk dog du skal købe modellen med 2 elektroder der skal stikkes ind i træet. De andre modeller med “kugle” hoved, måler meget upræcist. Husk altid at få accept af ejeren af vognen, før du “prikker” løs i den og prøv så vidt muligt at løfte op i eventuelle gummilister etc. for at teste indenunder, så du efterlader så lidt spor som muligt, da den altid vil lave 2 små prikhuller.
Den “gode” type med målepinde:
Den “dårlige” type med kuglehoved:
Træ må og vil, altid indeholde en procentdel af fugt, da der naturligvis er fugt i luft og det ikke kan undgå at suge lidt til sig gennem årene. Det afhænger også af vejret på tidspunktet og op til målingen. Du får fx. ikke ret meget ud af at fugtmåle en Campingvogn der har stået i en tør lade de sidste +3 år. Da det, ligesom dit våde brænde vil tørre med tiden. Det vil først vise sig efter den har stået ude noget tid (i regnvejr).
Lige så mange forhandlere som foretager fugttest, er der også lige så forskellige meninger om hvor høj fugt procenten må være.
Vi skal heller ikke kunne sige om vores er den videnskabeligt rigtige, men den giver i hvert fald et udgangspunkt.
Måler vi over 18% fugt i træet, alt efter hvor vi måler på vognen og det ikke har regnet i et stykke tid, må vi påregne der er begyndende fugt i træet. Så snart en fugtskade bliver rigtigt stor, måler det dog som ofte +30-70% og man er derfor ikke i tvivl om det er vådt eller ej.
VOGNEN HAR NYLIG FUGTTEST FRA FORHANDLER/VÆRKSTED
En lille note vi bliver nødt til at tilføje er, at selvom du har fået foretaget professionel fugttest, kan din vogn stadig have fugtskader. Vi har desværre oplevet det ofte.
En forhandler/værksted, fugt tester Campingvognen efter et skema med allerede fastsatte kontrolpunkter. Derfor sker der I NOGLE TILFÆLDE at de ikke kontrollerer yderligere. Står der fx. på skemaet at de skal måle de bagerste 2 bund hjørner, bliver der fx. ikke målt i midten af bagenden.
Vi har oplevet alt fra badeværelseslofter med synlig fugt, indvendigt i gaskasser og flere andre steder med fugt, som blot ikke er blevet testet, da det ikke var et kontrolpunkt på skemaet.
Det er dog altid stadig en fordel, hvis du står og skal købe en Campingvogn, at få foretaget professionel fugttest, MEN det er ikke en 100% sikkerhed.
INFO:
Denne guide er til dig som påtænker at købe brugt Campingvogn. Eller inden et evt. salg til www.CampingKongen.dk for at afgøre stand til prisvurdering. Sælger du til os, gennemgår vi naturligvis selv vognen inden køb. Men for at kunne holde den aftalte pris bedst muligt, er det en god idé hvis du kontrollerer ovenstående, så godt som muligt. Det er aldrig sjovt, for nogen af parterne, at have aftalt en pris på forhånd, af en Campingvogn med udgangspunkt i “fin stand” for så at finde ud af at hele fronten er vandskadet. 🙂
Bruger du denne guide til selv at købe en brugt Campingvogn, så vær OBS på der er flere ting som kan/skal kontrolleres. Fx bremser inkl påløbsbremse, gastest, støddæmpere, kontrollere madrasser for slid, kontrollere fortelte og meget andet. Denne guide er mest beregnet til at udelukke de “dyre” fejl, selvom andre mindre fejl naturligvis også hurtigt kan løbe op i mange penge. Det er en gratis Guide vi stiller til rådighed, og vi påtager os naturligvis intet ansvar for denne, da den er til internt brug.
Fugt/vand ved vindue:
Helt blødt/vådt loft og bagende:
Blød væg fra utæthed i gaskasse:
Her var vognen så porøs man kunne prikke en finger igennem, dog uden man kunne se det visuelt
Fugt i et bundhjørne:
Fugt i et loft/væg der var blevet malet over:
Fugt i en væg:
Utæthed i gaskasse (og ja det er svamp der er kommet):
Utæthed loft:
Utæt front:
Utæt loft:
Utæt vindue bag:
Utæt loft:
Alupest i front, forsøgt skjult med det blå klistermærke:
Revne udvendig:
Utæt bagende:
Utæt køkkenvindue:
Alupest front. Håndtag har været løse så der er kommet vand ind i skruehullerne. Fugt på indersiden af gaskassen har udviklet alupest:
Revne over dør – Ses ofte på Adria Køjevogne pga. konstruktionsfejl da de er meget tunge i bagenden:
Tilmeld dig til at modtage nyheder og tilbud – vi lover vi ikke “spammer” dig med emails :-)